fredag 22. mars 2013

Reklame

Hallo, nå skal vi skrive litt om reklame, AIDA-prinsippet og virkemidler i reklame.

Reklame finnes overalt, på tv, på internett, på plakater, på kino, i aviser, blader osv. Reklamen ønsker å få deg til å kjøpe et bestemt produkt, og reklamens oppgave er å informere og opplyse om varer som er å få kjøpt. Markedføringsloven skal beskytte oss som forbrukere. Reklamen skal ikke være i strid med loven. Det er for eksempel ikke lov til å reklamere for tobakk og alkohol.
Det finnes også skjult reklame, og det kan for eksempel gjøres ved at firmaer betaler for å få produktene sine plassert i filmer eller tv-serier.

AIDA-prinsippet går ut på dette:

Attention - å skape oppmerksomhet om produktet
Interest - å få folk interessert i produktet
Desire - å skape et ønske om å eie produktet
Action - å få folk til å kjøpe produktet

 

Her er en reklamefilm vi har valgt ut som er et fint eksempel på en bra reklamefilm med flere virkemidler. Filmen er en reklame for Norvegia. Flere virkemidler er brukt. Blant annet humor, familie og felleskap, antihelter og språket. Vi følger nemlig den samme faren gjennom datterens mange forhold, og budskapet til Norvegia er at "noen forhold varer livet ut". Altså farens forhold til Norvegia.

-Ane, Hedda og Tina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar